Pages

ما جادلت أحدا الا تمنيت أن يظهر الله الحق على لسانه - الإمام الشافعي


"Aku tak berdebat dengan seseorang melainkan aku mengharapkan Allah menyatakan kebenaran di atas lisannya" -Imam Syafi'e-

Sunday, October 18, 2009

Rombongan ke Port Said...

i've been at 'gerigi symphonia' house at least 3 days after fetching 'k-rel' from the airport, he just arrived at egypt on TUE, October 13th 2009 after his vacation at Malaysia.welcome back to school bro..
i woke up 2 minutes early before subuh due this mornin,
walking into the kitchen, find somethin to eat.."aint nothin to eat, bloody @##$%!!" i suddenly got tempered. me walk out from the kitchen and then return back to make a glass of nescafe..slurrp.."perfect" i enjoyed the taste of nescafe while sitting in front of gerigi symphonia computer at hall.
"tangggg..." the back-room door was opened, "oh..abg anub,gud morning.." me said, smile on his face shown that he wants to enter the toilet.."i got stomach-ache last night" he said, kan aku dah ckp..hi2. after both had ablution, we pray together...

letih la plak tulih omputih ni, asik nk bpikir yo..dh tu grammar xyah ckp ar..wa main hentam je..

  Jam menunjukkan 6.30 pagi, smlm janji nk dtg ke rumah negeri tepat jam 7.00.."still got half an hour" ujarku sendiri, setelah chat ngn bbrp org awek, aku trus ke toilet utk mandi, siap2 utk ke Port Said..

apa yang aku tahu tentang port said ialah : 

- terletak di Muhafazah Dumyat sebelah utara Kaherah
-berhampiran dengan laut
-BUNDLE (tujuan utamaku)
-seafood

   
(dipendekkan cerita) 
  Setelah  perjalanan yg memakan masa hampir 3 jam itu, tibalah kami di Port Said, tidak terus ke bundle ttp kami terlebih dahulu melintasi ke port Fuad, utk lunch dan bersolat Jumaat..



Akademik ckett je..
sebelum pape aku nk bgtau ijma' para ulama menyatakan solat jumaat adalah Fardhu 'Ain. Ini adalah berdasarkan ayat Quran di dlm surah Al-Jumu'ah dan beberapa hadis sahih antaranya yang diriwatkan oleh Ibnu Mas'ud tentang kata-kata nabi kepada golongan yang meninggalkan solat jumaat" sesungguhnya amat penting bagiku untuk menyuruh lelaki bersembahyang bersama manusia kemudian membakar rumah lelaki-lelaki yang meninggalkan solat jumaat" -riwayat Ahmad dan Muslim.

Siapa yang wajib dan siapa yang x wajib?


YANG WAJIB - seorang muslim yang merdeka, berakal, mampu, tiada keuzuran membolehkan utk ponteng..
(penulis dan kwn2nya..sila amik perhatian!!!aku xpikir mengantuk satu keuzuran)


YANG X WAJIB :
1, 2 - perempuan dan kanak2 (golongan yg dipersetujui tanpa khilaf)
3     - orang yang SAKIT teruk
berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Thoriq bin Syihab r.a. nabi bersabda"Solat jumaat adalah hak yang wajib bagi setiap muslim untuk menyertainya kecuali 4 : hamba yang dimiliki @ perempuan @ kanak2 @ orang sakit"  Imam Nawawi mengulas hadis ini adalah sahih berdasarkan syarat Bukhari dan Muslim.
4, 5 - Penghutang yang TAKUT dikurung dan orang yang takut kepada hakim yang zalim.
berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn 'Abbas ketika Rasulullah mengecualikan golongan yang uzur daripada solat jumaat dan baginda ditanya: apakah uzur itu? sabda nabi: "takut dan sakit" riwayat abu daud dengan sanad yang sahih.

6   - Setiap KEUZURAN yang membolehkan kita utk tidak solat berjamaah spt: hujan, jalan berlumpur, sejuk dll..
diriwayatkan Ibn Abbas berkata kpd muazzinnya pada hari hujan : bila kau laungkan "asyhadu anna muhammadar rasulullah" maka lps tu jgn kau laungkan "hayya 'alas solah" laungkanlah:  "sollu fii buyutikum"(sembahyanglah kt rumah kamu) dan ketika itu ramai yang tak setuju dgn beliau lantas Ibn Abbas berkata: 'perkara ini telah dilakukan oleh orang yang lebih baik daripada aku(Rasulullah), sesungguhnya solat jumaat itu Fardhu dan aku tak suka kamu keluar dlm keadaan bertanah dan dalam keadaan licin'


7    - MUSAFIR seperti kitorang ni lah..
ada sebahagian qaul drpd mazhab Syafie' yg menyatakan sekiranya kita keluar sebelum waktu subuh, barulah boleh kalo xnk semayang jumaat.kalo musafir lepas subuh dah x boleh.
apa pendapat korang?
berdasarkan penelitian aku dlm bab ni, aku dapati pendapat kebanyakan ahlul 'ilmi dlm hal ni ialah TIDAK PERLU utk bersolat jumaat walaupun dia baru nak bertolak ketika waktu solat jumaat tu didirikan..
ini adalah berdasarkan perbuatan Nabi s.a.w. yang ketika bermusafir pada hari jumaat maka beliau tidak bersolat jumaat dan hanya bersolat zuhur dan asar secara taqdim, demikian juga perkara yang dilakukan oleh Khulafa' ar-rasyidin selepas baginda.


(dipendekkan cerita td..)


- aku berjaya beli 3 helai suar, 2 helai baju, 2 pasang stokin..
- xdpt mkn seafood.
- letih giler (coz jln sorg2)
- sampai umah pkul 12.30 pagi kalo x silap..
- pagi sok terkantoi subuh..


p/s: jangan tiggal solat...





No comments:

Post a Comment