Pages

ما جادلت أحدا الا تمنيت أن يظهر الله الحق على لسانه - الإمام الشافعي


"Aku tak berdebat dengan seseorang melainkan aku mengharapkan Allah menyatakan kebenaran di atas lisannya" -Imam Syafi'e-

Tuesday, December 1, 2009

Dato' Mufti...

“setiap orang diterima cakapnya dan ditolak, kecuali pemilik maqam ini (lalu mengisyaratkan ke arah maqam Nabi s.a.w.)” –Imam Malik r.a.


November 26th and 29th, 2009:

-Gotong-royong apartment milik Kelab UMNO Keherah di Raba’ah sempena kedatangan seorang Mufti ke kelab ini untuk memberi ceramah berkenaan pengorbanan di Hari Raya Aidil Adha ini.

November 30th, 2009:

-Kedatangan Prof Madya Dr. Jamil Hasyim (Pengarah MSD, Cairo)
-Kedatangan wakil-wakil Embassy
-kedatangan Dato’ Mufti dan rombongan.

-aku datang lepas diorang sume dh sampai, terhegeh2 bawak wayar speaker yg akhirnya x berguna disebabkan laptop ezo yg suddenly terpadam. Sebelum ke sana, sempat lagi aku main 5-6 frame takraw kt umah negeri Sembilan, siap pekena nasik berlauk kari kambing la lps tu..pempelahan kayuh beb..


Ceramah start…

Terus bgn dari tempat duduk audience, buat2 sibuk angkat lauk-pauk di bahagian persiapan makanan..bila ternampak tetamu yg kelewatan tiba (terutamanya dr kalangan gadis-gadis manis) aku escort kan diorg ke dewan ceramah.. nmpk mcm org penting cket dan pasti membuatkan mereka terpikat dgn aku yang memakai jubah seolah orang arab badwi yang kehilangan untanya…

Ke hulu ke hilir tidak tentu arah, “ah..kacau anak2 Kaksu ni la” hatiku berbisik. Duduk di bahagian paling belakang audience sambil bermain dgn 3 orang budak yg lingkungan umur mereka masih belum mampu beristinjak dgn tangan sendiri itu tanpa menghiraukan perasaan tetamu yg lain…


Aku menolak tiga2 ekor budak ni ke tepi bila mufti cakap:

“pasal Dr Asri yang ditangkap tu mendapat perhatian yg amat meluas..”

“dalam masa yang sama majlis peguam dan NGO2 Islam juga menolaknya, bahkan kebanyakan mufti2 dari byk negeri juga menolak beliau..”

“fahaman wahabbi yg dibawa tidak menerima khilaf dan hanya mengatakan satu qaul iaitu dr masyaikh mereka shj yg benar..”

“sedangkan kalo kita belajar di Al-Azhar ni ada sehingga 4, 5 aqwal dlm satu2 perkara itu..”

“mereka mengatakan kenduri arwah itu Bid’ah, susah kita nak jawab tu, so, itulah peranan kita sebagai pelajar Al-Azhar untuk membidas hujah2 mereka..”

“saya ada baca kitab yang membolehkan perkara-perkara seperti ini, ada kitab tu pada saya, cuma saya x sempat nak menulis tentang perkara2 ni..”

************************

************************

dua hari gua gotong-royong prepare utk majlis ni beb…selambe kutuk idol gua..huh..grr…


Hasyiah:

1)PGSM yg anta memorandum kpd YDPA, adalah tandatangan tidak lebih dr beberapa individu menggunakan nama pertubuhan tersebut..dan dah tarik balik secara rasmi pun..tuduhan2 dlm tu pun x berasas..xkan xtau??

2)Dr Asri xpernah bwk fahaman Wahabbi.. tak terima khilaf dan hanya terima satu qaul? Ini satu pembohongan..

3)mengenai kitab yang mengharuskan kenduri arwah tu, aku boleh tunjukkan kitab yang tidak mewajibkan perempuan untuk berhijab..asal dlm kitab je belum tentu boleh pakai kan?


So, ini sahaja perkara aku kurang setuju dgn mufti tersebut dan rasanya perlu dijelaskan. Selain, mufti ini terlalu banyak jasa beliau terhadap agama Allah ini dan kedudukan beliau yang tinggi disisiNya..


Nota kaki:

Untuk kengkawan UMNO, wa xdak tujuan nak memburukkan mana2 pihak, tetapi kebenaran yg lebih wa cenderung..

Hari ni December 2nd, 2009 nak kene in-charge bahagian persiapan dewan utk pembentangan kertas kerja mufti tersebut kt dewan ARMA… keh3..

1 comment: