Pages

ما جادلت أحدا الا تمنيت أن يظهر الله الحق على لسانه - الإمام الشافعي


"Aku tak berdebat dengan seseorang melainkan aku mengharapkan Allah menyatakan kebenaran di atas lisannya" -Imam Syafi'e-

Sunday, August 30, 2009

WAKTU SEMBAHYANG DALAM KAPAL TERBANG...

egypt air


 Nabi bersabda: "Bertaqwalah kamu kepada Allah sehingga apa yang kamu mampu"

 Persoalan yg di jawab oleh Syeikh Ahmad Kutty (pensyarah senior di Islamic Institute of Toronto dan juga salah seorang Sarjana Islam abad ini). beliau menerangkan cara menentukan waktu sembahyang utk flight yg long-distance je..15 jam, 20 jam mcmtu la...takat domestic..dont waste my time..tnye ustad tadika korang ckup...

  Flight Yang Ada Transit ex;(Malaysia --- Singapore ----Australia)

"Dalam kes ni, cara yg paling praktikal ialah ikut waktu tempatan tempat anda berlepas dan waktu tempatan tempat anda tiba di destinasi terakhir/transit".
  ex;"Anggaplah aku berlepas pd waktu zohor,apa yg akan aku lakukan ialah bersembahyang zohor dan asar secara jama' tanpa qasar(sblm bertolak), kemudian apabila masuk waktu maghrib mengikut waktu tempat aku mula2 bertolak td(sedangkan aku dlm kapal terbang menuju ke tempat lain),aku sembahyang maghrib dan isya' secara jama' dan qasar di dalam kapal terbang.Apabila aku tiba di tempat transit, aku akan mula mengikut waktu solat tempatan di situ apabila transit berakhir dan aku ingin bertolak semula."

Flight yang Straight tanpa henti ex;(Malaysia --- UK)

"Sekiranya flight itu terus menuju ke destinasi tanpa henti,anda hanya perlu mengikut waktu tempatan tempat anda berlepas"

"Anda xpayah konfius sgt dgn masa yg mix-up disbbkn ptukaran waktu zon. It is a source of great relief for us to know that Islam is a simple and natural religion.Kita hanya diminta lakukan apa yg kita mampu."



*reference :Q&A by Syeikh Ahmad Kutty - islamonline.net

No comments:

Post a Comment